Tehnikaülikooli teadlased alustasid automatiseeritud õliseiret Tallinn-Stockholmi laevateel
Tehnikaülikooli mereteadlased alustasid reaalajas õliseiret Läänemere avaosas Tallinn-Stockholmi liinilaeval Baltic Queen (Tallink Grupp).
Seiret tehakse õliühendite kontsentratsiooni vees määrava automatiseeritud mõõtesüsteemiga FerryBox, mis monitoorib reaalajas mere pinnakihti laeva teekonnal.
Andmeid kogutakse iga 100-150 meetri tagant läbivoolurežiimis. Mõõtesüsteem FerryBox aitab operatiivselt avastada õlireostust ning koguda statistilisi andmeid, et paremini hinnata õlireostuste kogumõju merekeskkonnale, eelkõige mereelustikule.
Mõõteandmeid saab reaalajas jälgida aadressil http://on-line.msi.ttu.ee/GRACEferry
Tehnikaülikooli meresüsteemide instituudi vanemteadur Tarmo Kõuts kinnitab, et õliühendite nii ajas kui ruumis kõrglahutusega seire on hädavajalik selleks, et senisest täpsemalt hinnata merre sattunud õlikoguseid. Kaugseirega (satelliitidelt ja lennukitelt) jääb osa õlireostusi märkamatuks, seda eriti juhtudel, kui merre satuvad väikesed õlikogused, näiteks koos pilsivetega. FerryBoxiga tehtud mõõtmised on eriti olulised, sest näitavad ka nende väikeste õlireostuste mõju. „Praegusel juhul määrame õliühendite sisaldust mere pinnakihis polütsükliliste aromaatsete süsivesinike kontsentratsioonina UV (ultraviolett) fluoressentsi kaudu. Lisaks mõõdame ka teisi parameetreid merevees – temperatuuri, soolsust, hägusust ja CO2 kontsentratsiooni,“ sõnab vanemteadur Kõuts.
Läänemere laevaliiklus on väga intensiivne ning sellest tuleneb ka õlireostuse suurem tõenäosus, statistika kohaselt just eelkõige suurematel laevateedel ja nende läheduses. Reisilaevad sõidavad regulaarselt mööda suuremaid laevateid, mistõttu sobivad väga hästi seireplatvormideks õlireostuste tuvastamiseks seal, kus need on kõige tõenäolisemad. „Laevadel teostatavad õlireostuse automaatmõõtmised on tubliks täienduseks olemasolevatele seireprogrammidele, samuti kaugseirel põhinevatele õlireostuse tuvastamise süsteemidele,“ sõnas Kõuts.
Õlikomponentide automaatseire süsteemi FerryBox töötatakse välja TTÜ meresüsteemide instituudis Euroopa Liidu Horizon 2020 rahastatud projekti GRACE raames, mida koordineerib Soome Keskkonnainstituut. Projekt GRACE algas märtsis 2016 ning see keskendub arktilistes oludes õlireostuste kõrvaldamise meetodite arendamisele, samuti nende keskkonnamõjudele. Projekti raames arendatakse meetodeid õlireostuse jälgimiseks reaalajas, hinnatakse mõju mereelustikule ja töötatakse välja otsustustuge, samuti strateegilist vahendit reostusele reageerimise meetodi valimiseks.
Lisainfo
Projekti GRACE koduleht http://www.grace-oil-project.eu/en-US/
Tarmo Kõuts, Tallinna Tehnikaülikooli meresüsteemide instituut
tel. +372 51 09 744, tarmo.kouts@msi.ttu.ee
Kirsten Jørgensen, GRACE projekti koordinaator, Soome Keskkonnnainstituut (SYKE)
tel. +358 295251245, kirsten.jorgensen@ymparisto.fi